ازاي عرفنا إن الأرض كروية؟

ESA

April 14, 2022

موضوع الأرض المسطحة بدأ مع بداية الإنسان العاقل مع العالم الطبيعي وسؤال ذاته لو ان الأرض مبسوطه امامي على مدى بصري يبقى أكيد الارض مسطحة، ولو وقفت وسط مياه هلاحظ انها مش بس مسطحة دي كمان لها شكل دائري، يبقى الأرض مسطحة ودائرية، وظهرت معتقدات مختلفة تؤيد أن الأرض مسطحة، ومن هنا بدأ يتم النظر للسماء ووضع شكل للعالم من أرض و نجوم وشمس وقمر على تخيل أن الأرض مسطحة.

ولكن حصلت بعض المشاكل تتعارض مع فكرة الأرض المسطحة، زي إن المجموعات النجمية تظهر بإرتفاعات مختلفة وميل مختلف من مناطق مختلفة من الأرض، وده مينفعش يحصل لو الأرض مسطحة، بجانب إننا لو شوفنا سماء الليل من على الأرض المسطحة المفروض إننا نشوف نفس النجوم، ولكن ده مبيحصلش! في النصف الشمالي من الأرض فيه نجوم لا يمكن رؤيتها على خط الأفق الجنوبي ويتم رؤيتها من النصف الجنوبي، وفي النصف الجنوبي من الأرض النجوم المحجوبة عن الرؤية على خط الأفق الجنوبي يتم رؤيتها مجددًا، وبعض النجوم على خط الأفق الشمالي لا يمكن رؤيتها ولكنها موجوده لو تم رصدها من النصف الشمالي !!

يعني شكل السماء ورؤيتنا للنجوم فيها بيختلف على مكاننا على الأرض، فلو الأرض مسطحة إزاي منقدرش نشوف نفس النجوم من اي مكان على الأرض ؟!

من الفلاسفة المفكرين في البداية، الفيلسوف إنكسمندر لاحظ المشكلة دي وحاول يحلها ولكنه إقترح أن شكل الأرض إسطواني بحيث أن الشرق والغرب هم اتجاهين على محور دوران الاسطوانة، و الشمال والجنوب هم اتجاهين على الجانب المستدير من الأسطوانة من منتصفها – كإنك ماسك كانز بيبسي من المنتصف كده هو ده اتجاهين الشمال والجنوب بس خلي الكانز أفقية.

المهم الفكرة إنك لو سافرت للشمال أو الجنوب هتلاحظ إختفاء نجوم على الأفق الجنوبي أو الشمالي بالترتيب نتيجة تقوس/إنحناء الإسطوانة، ولكن مشكلة واجهها إنكسمندر انه حتى لو لم نتمكن من رؤية الإنحناء ده لاننا صغيرين جدًا مثلاً واننا مبنتزحلقش لاننا عالقين على الأرض، طب ليه السفن والمحيطات مبتتزحلقش بردو.

المشكلة الأكبر كانت إن أهل الشرق والغرب مبيحصلش معاهم نفس اللى بيحصل مع الشمال والجنوب، يعني النجوم في الشرق بتختلف عن النجوم في الغرب في نموذج انكسمندر. هو واضح انه بيقول لأ مفيش أي تغيير لأن التسطح في الشرق والغرب، ولكن الحقيقة هو التغيير ده صعب أنه يتم ملاحظته لأن طبيعي إن النجوم تشرق من الشرق و تغرب في الغرب، ولكن على حسب تخيلهم قديمًا إن السماء عبارة عن كرة تدور، فلو السماء وقفت عن الدوران هيتم ملاحظة الاختلاف بين الشرق والغرب عن طريق النجوم، فلو في إختلاف بين الشرق والغرب هل يمكن ملاحظته؟، ولو الإجابه نعم، طب إزاي؟ وايه المشكلة اللى ممكن تحصل من الأساس تجعلنا نشك إن فيه بين الشرق والغرب إختلاف.

الموضوع ده حصل مع حركة السفن. مع إبتعاد السفن بيتم ملاحظة إن السفينة تختفي تدريجيًا من قاعدتها حتى لا يظهر منها إلا الساري ويبدأ في الإختفاء تدريجيًا حتى تختفي من خط الأفق نهائيًا، يعني ايه؟ لو الارض مسطحة السفينة هتبدأ تصغر لحد ما تقول مش قادر اشوفها وممكن تجيب منظار وهتقدر تشوفها على مسافة أبعد، ولكن المشكلة ان السفينة مش بس بتصغر دي بتنزل لتحت مما يوحي ان فيه إستدارة او إنحناء، ولو جبت منظار او تلسكوب حتى هتلاقيها مختفية كليًا، طب ما تجرب!

الموضوع ده حصل في كل الاتجاهات في الشمال والجنوب والشرق والغرب وما بينهما من إتجاهات، السفن بتختفي بنفس المعدل وبنفس الكيفية، ايه بقى الشكل اللى بتتماثل فيه الإنحناءات؟ اوعى تقول الدائرة عيب، هي الكرة، من هنا بدأت فكرة الأرض الكروية، ولكن كانت المشكلة مع الجاذبية انه إحنا إزاي واقفين كده مبنقعش لتحت، طبعًا الفكرة دي مع تطور علوم الطبيعة خصوصًا الرياضيات والفيزياء إتعرفت انها ساذجه جدًا وان الجاذبية موضوع أعمق من الهري ده ودي ليها مقال ثاني لوحده عن “الجاذبية”. التجربة الخاصة بالسفن إتعملت بشكل أفضل تحت إشراف وتعليق الفيزيائي الشهير ستيفن هوكنج و تم إستخدام فيها ليزر وتلسكوب و قارب و طائرة هليكوبتر للتوضيح العلمي لها من السلسلة الوثائقية Genuis.

أخيرًا من أجل عدم الإطالة أكثر، الخسوف وما أدراك ما الخسوف، تم ملاحظة ظل الأرض على القمر أثناء عبور القمر من خلاله على إرتفاعات مختلفة، عند أقصى إرتفاع وعند إرتفاع أقل وعند الأفق ظل الأرض دائمًا يغطي القمر المستدير بشكل كامل ومن هنا لم نجد أي شكل ظل يوحي أن للأرض سمك لتصطحها ولكن لإستدارتها وبذلك نعرف أن الأرض من خلال ظلها على القمر أنها مستديرة.

نبذه مختصرة عن الجاذبية من منظور نيوتن، لو نظرت لنفسك تقف على الأرض بحيث انها تجذبك للمركز إرسم خط من قدمك تجاه المركز، وبذلك يمكنك تخيل البشر يحيطون بالأرض بحيث يتم جذبهم للمركز ستجد أن نقطة التقاطع مع الجميع هي مركز الكرة المستديرة، وهو الشكل الذي يحقق قوانين نيوتن بشكل فعّال، عوامل أخرى وجودنا على الأرض ولكن لكلٍ منها مقال منفرد. الناس اللى هتقول الأرض بيضاوية مش كرة، شكرًا لدقة تعبيراتكم المذهلة، المفاهيم فالبوست موجودة لتوضيح كروية الأرض بغض النظر هل كرويتها مفلطحة أم متطاولة prolate spheroid أو oblate spheroid. فبدلا من استخدام تعبير البيضاوية نستخدم أنها اقرب الى كونها oblate spheroid.

كتابة: راضي محمود

النسبية و زمكان أينشتاين

النسبية و زمكان أينشتاين

حينما كان عمر الكون لا يتجاوز كسرًا بسيطًا من الثانية، وحرارته الهائلة تناهز التريليون درجة، وكان يتوهج في سطوع يستحيل...

تاريخ الفلك

تاريخ الفلك

علم الفلك من العلوم ذات الأهمية وهو قديم قدم الإنسان؛ وذلك لأنه بإمكانه أن يقدم لنا إجابة عن السؤال الذي شغل الإنسان...

نظام شمسي مشابه لنا

نظام شمسي مشابه لنا

 أول صورة مباشرة لنظام نجمي له أكثر من كوكب يدور حول نجم مشابه لنجمنا الشمس. التقط التلسكوب الكبير التابع للمرصد...

0 Comments

Submit a Comment

Your email address will not be published.